BISBE JOAN: MOLTES I MOLTES GRÀCIES!

Aquestes paraules formen part d'un fragment del llibre "Memòria agraïda de 23 anys a Sant Francesc d'Assís de Bufalà. Badalona (1991 - 2014) de Mn. Jaume Aymar, que aquest passar diumenge ha deixat la seva tasca pastoral a Sant Francesc d'Assís i que ben aviat exercirà com a nou rector de la parròquia de Santa Maria també a Badalona. Hem triat aquest text per l'emotiu record de l'estimat Bisbe Joan.




EL BISBE JOAN CARRERA

El bisbe Joan ha estat una benedicció al nostre barri. Quan l'arquebisbe Carles el va nomenar vicari episcopal ell, que sempre havia fet de rector, va demanar una parròquia petita i li va confiar la nostra. Es va traslladar a viure a un piset del carrer del Bruc, de Bufalà on va poder portar un estil de vida sobri i senzill. Pocs mesos després el varen nomenar bisbe auxiliar, però els seus hàbits de vida no van canviar gens: continuava vivint al seu piset -malgrat que li van oferir d'altres llocs - anava a fer la compra, portava el cotxe a un taller proper, saludava els vianants, s'ocupava sol·lícit del seu veí malalt i celebrava - sempre que podia la missa matinal a la nostra parròquia amb uns pocs feligresos. Molts recordem aquell estil de celebrar i de predicar pausat, aquelles homilies meditatives i profundes. El bisbe Joan em va ajudar molt a portar endavant la construcció del nou temple: amb els seus consells, amb gestions concretes i procurant ajuts econòmics. Des del moment que vaig prendre possessió, de la seva mà, ell es va saber retirar en un discret segon terme, sense interferir per res en la marxa de la parròquia: venia als actes que el convidava, presidia les celebracions que li demanaven i sabies que el tenies a prop per allò que calgués. Va morir dos mesos després d'inaugurar e nou temple i encara hi va poder celebrar algunes eucaristies. Confesso que el meu desig és que les seves despulles haguessin reposat per sempre en la nova església, però la seva voluntat era ser enterrat junt als seus pares i per això el van portar al cementiri de Montjuïc. Malgrat que després de la seva mort tots ens varem sentir una mica orfes, ara m'adono que Déu el va cridar en el moment oportú. El dia que el seu cos estava exposat a la Sala Capitular de la Catedral de Barcelona, nosaltres celebràvem la festa del nostre patró Sant Francesc d'Assís. Del bisbe Joan en sentirem parlar molt. Si Déu vol, d'aquí a una mesos es publicarà la seva biografia, redactada per en Joaquim Ferrer i en Francesc Teruel. I potser un dia l'Església reconeixerà l'heroïcitat de les seves virtuts. Bisbe Joan: moltes i moltes gràcies!



La mort del bisbe Carrera

Recordo que era al despatx quan un company, mossèn Agustí Viñas, em va trucar per comunicar-me que el bisbe Joan havia tingut un vessament cerebral mentre celebrava uns exercicis a El Miracle. Un altre company, mossèn Josep Maria Forcada, també metge i prior de l'Hospital de Sant Pau ja li va dir que difícilment tindria remei. Em vaig commoure. De seguida em vaig posar en contacte amb la Clara Pujadas i amb ella, la Carmen i mossèn Felip Juli vàrem anar a l'heliòdrom de la Vall d'Hebron on el bisbe va arribar, ja inconscient.

Pràcticament cada dia en les hores de visita entravem a veure'l a la UCI de la Vall d'Hebron. El 3 d'octubre la Clara em va trucar: "l'estan aguantant perquè ens puguem acomiadar". Vaig córrer a l'hospital. Encara respirava. Poc després del migdia va expiar. El Cardenal era fora però el van poder localitzar.

El seu cos va restar exposat a la Sala Capitular de la Catedral de Barcelona. Quan vaig anar la Clara i la Carmen em van demanar que resés un respons. Ho vaig fer amb emoció. Recordo que la seva veïna del Carrer del Bruc, la Carmela, va venir una estona i es va abraçar plorant a la Mercè Palomares, la fidel secretària.


El dia 6 hi hagué les exèquies a la Catedral de Barcelona. Molts feligresos de Sant Francesc hi van assistir. Mossèn Josep Maria Turull, rector del Seminari, que havia estat tothora prop del bisbe durant el seu coma, em va convidar a portar el fèretre juntament amb d'altres preveres. 


Agraïm en nom del Memorial les paraules dedicades per mn. Aymar al Bisbe Joan durant la citada celebració de comiat de la Parròquia de Sant Francesc, així com el seu suport als actes que realitzem des del Memorial en record al Bisbe Joan.
Així mateix  demanem a Déu Nostre Senyor que continuï vetllant i guiant la tasca pastoral que mn. Jaume Aymar realitzarà a la Parròquia de Santa Maria de Badalona.

Potser t'agraden aquestes entrades

ENTREVISTA AL PUNT DIARI 21 de MAIG de 2022

Entrevista El Punt Avui

Entrevista El Punt Avui Entrevista de Mireia Rourera a en Jordi Breu i a mn. Jaume Aymar. 2 de juliol de 2018

La nostra seu està al Monestir de Sant Jeroni de la Murtra